Har det digitala samhället ändrat svenskarnas biovanor?

Vi lever i en allt mer digitaliserad värld, och tack vare utbyggnaden av bredbandsuppkopplingar, 4G-nät, och snabba fiberanslutningar har vi kommit till en punkt där vi inte längre gör biobesök lika ofta som innan. Att gå på bio är mer än att bara se på film, och det handlar om att samla ihop ett gäng vänner, eller att ta med en dejt på en aktivitet. Även om filmtittandet i sig är huvudsysslan så är biobesök ett sätt att koppla av tillsammans, och känslan av att sitta vid en jättestor filmduk med maffigt ljud går inte att uppleva förutom i en biograf. Nackdelen är dock att du måste ta dig dit.

Det digitala samhället bygger på att användare får ta del av innehåll direkt, och det ska inte finnas väntetider eller annat krångel. Att ta sig till en biograf kan innebära restider, och det är något som många gärna slipper – framförallt när det börjar bli kallare tider. Kan vi slippa att frysa är det många som väljer att titta på film hemma. Tack vare streamade tjänster som Netflix, Viaplay och HBO kan svenskar njuta av film hemma, och det enda som krävs är en internetuppkoppling och själva tjänsten. De brukar vara relativt billiga, och innehållet är stort. Den enda nackdelen är egentligen att de allra nyaste filmerna inte visas.

Originalinnehåll

Alla de olika strömmande tjänsterna har originalinnehåll som inte går att få tag på någon annanstans, och många tv-serier har blivit lika bra som även de bästa av filmer. Ibland lanserar exempelvis Netflix filmer direkt via sin tjänst, och dessa kan jämföras med filmer på bio. De är ofta nya actionspäckade äventyrsfilmer som har kända skådespelare i huvudrollerna, och det bästa av allt är att du kan se det hemma. Du behöver alltså inte spendera pengar på en biobiljett, och du sparar även på busskortet eller dina bensinpengar. Idag finns det även on demand-tjänster där du kan hyra filmer via nätet, och detta kan du exempelvis göra via YouTube.

On demand-tjänster

On demand betyder att du får ta del av innehållet när du vill, förutsatt att du betalar för det. Detta sker genom kortbetalning eller via e-plånböcker på nätet, och du kan sedan titta på en film direkt via din dator, surfplatta eller via din TV. Fördelarna med on demand är många, och på senare tid har det även börjat dyka upp fler och fler nya filmer som lanseras snabbt efter biovisningarna avslutats. Filmbranschen har blivit tvungen att anpassa sig efter de nya strömmande tjänsterna, och för oss svenskar innebär det att vi har tillgång till allt mer digitalt innehåll i våra hem. Detta betyder dock inte att biobesök är förlegat.

Biobesök trots digitala tjänster

Biobesökarna har minskat något, men det är fortfarande väldigt populärt att gå på bio idag. Detta beror förmodligen på själva känslan av att sitta i en biograf och njuta av en film på en stor skärm. Det finns även filmer som visas i 3D för en förhöjd upplevelse, och du kan köpa godis, läsk och popcorn medan du njuter av filmen. Även om biobesök inte är lika populära som förut, så är det fortfarande trevligt att se på populära filmlanseringar på bio. Det är även så att svenska filmer ses mer på bio än någonsin, och år 2017 var den mest sedda filmen i Sverige Solsidan.

Sammanfattning

Med tanke på alla de alternativ som finns för streamad media i hemmet, är det inte heller konstigt att biobesöken minskat något de senaste åren. Det är dock inte ovanligt att svenskar fortfarande går på bio, och några av de mest populära filmerna som visats har varit svenska filmer. Detta betyder att det finns ett stort intresse av att se på hemmaproducerad film på bio, även om on demand tjänsterna har blivit allt mer populära. Streamade filmtjänster som Netflix har öppnat upp nya vägar för originalinnehåll, och även banat väg för tv-serier som visas exklusivt via tjänsten. Numera handlar det mycket om exklusivitet snarare än innehåll.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *