Den digitala kulturen och musikindustrin

Den digitala tidsåldern är här för att stanna och det märks tydligt inom många delar av vårt samhälle, inte minst inom underhållningsbranschen. Filmindustrin och musikindustrin har båda tvingats anpassa sina produktioner och sätt att tjäna pengar på. De gamla klassiska kanalerna för detta slutade vara gynnsamma och det krävdes en förändring för att kunna fortsätta utvecklas i takt med den digitala utvecklingen. Både artister och de stora skivbolagen blev nu tvungna att tänka om. Den digitaliserade världen hade helt enkelt hunnit ikapp dem. Men hur skulle de nu gå vidare för att upprätthålla samma inkomster och hur skulle de göra för att nå ut till konsumenterna?

I takt med att marknaden för mobiltelefoni och smartphones ökade kraftigt började dessa plattformar användas för andra syften än att prata i telefonen och skicka sms. Telefonen blev nu ett sätt att samla olika plattformar och teknologi i en och samma apparat. I början av 2000-talet släpptes det olika former av teknologi för att lyssna på musik. Bland annat MP3-spelare och en annan musikspelare som kallades för Mini-disc. Alla dessa dog ut när vi började använda våra telefoner för att lyssna på musik. Apple var först med att introducera sin ipod innan de släppte sin populära smartphone iPhone. Inom några år användes främst telefoner, surfplattor och datorer för musiklyssning.

Olaglig fildelning

Ett stort problem för artisterna och skivbolagen dök upp i och med att användandet av internet ökade runt om i världen. Det började dyka upp olika sajter som möjliggjorde olaglig nedladdning av musik. Några av dessa sajter var exempelvis Piratebay och Napster. Människor världen över kunde nu hitta de senaste albumen från stora världsartister och övriga artister helt gratis via internet. Detta började bli ett stort problem för musikbranschen och det var även ganska svårt att komma åt de enskilda personer som laddade ner musiken. Vissa tillslag gjordes mot större aktörer som fildelade musik i stor uträckning men det hittades aldrig någon riktigt bra lösning på problemet.

Nya digitala plattformar

Snart skulle en helt ny aktör komma in på marknaden. Året var 2006 och tjänsten skulle komma att förändra hela musikbranschen. Skaparna bakom denna tjänst var två svenskar som heter Daniel Ek och Martin Lorentzon och tjänsten hette Spotify. Nu några år senare finns Spotify i hela 61 olika länder och har cirka 150 miljoner användare världen över. Detta blev ett sätt för artisterna att fortfarande få betalt för sin musik och för kunderna att till ett rimligt pris få tillgång till väldigt mycket musik digitalt. CD skivan, mini-discs och MP3-filer blev nu ett minne blott och det som istället gällde var att streama musik digitalt.

Andra digitala plattformar för musikstreaming

En del artister protesterade dock mot detta format och ansåg att ersättningen blev alldeles för låg på det här sättet men Spotify har levt kvar och är idag en av de absolut största digitala plattformarna för streaming av musik. Det har även på senare år kommit konkurrenter med i stort sätt samma upplägg, till exempel Deezer och Jay Z:s egen skapelse Tidal. Tidal marknadsfördes hårt under en tid där det utlovades mycket unika skivsläpp på hans plattform från exempelvis Kanye West och andra. De lyckades dock inte riktigt hålla sina löften om exklusivitet och tappade en hel del kunder på detta. Det ser ut som att Spotify än idag behåller sin plats på tronen.

Framtiden

Vad kan vi då förvänta oss av framtiden och den digitala utvecklingen inom musikbranschen? Det är svårt att säga. Det har även under senaste åren dykt upp ett intresse för den gamla kulturen med grammofonskivor, kassettband och CD-skivor. Den generationen som har växt upp med den här kulturen saknar den gamla goda tiden och är i behov av nostalgi. Det finns idag knappt några skivbutiker kvar i världen, utan de har ersatts av den digitala kulturen där all konsumtion ska ske online på internet. Fysiska skivor existerar i stort sätt inte längre på marknaden. Tillgängligheten är nog den största faktorn i det hela då vi vill ha tillgång till allt väldigt enkelt och snabbt idag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *